Sunday, January 6, 2008

Check Henpon Kejap..

Bagaimana untuk tahu kualiti HandFon anda?


Caranya adalah dengan melihat nombor IMEA Hp.Taip *#06#

Kemudian akan tertera no siri 15 angka.Contoh:

478905008976548

Lihat digit yang ke 7 dan ke 8 (dalam no siri di atas,no ke 7 dan 8 adalah 00)

1. Jika ianya 00 maka kualitinya adalah yang terbaik dan ia dibuat di kilang asal.
2. Jika ianya 01 maka kualitinya adalah bagus dan ia dibuat di kilang Finland.
3. Jika ianya 08 maka kualitinya adalah boleh tahan dan ia dibuat di kilang Jerman.
4. Jika ianya 02 maka kualitinya adalah tidak baik dan ia dibuat di kilang Emirates.
5. Jika ianya 13 maka kualitinya adalah sangat buruk dan merbahaya untuk kesihatan.Ia dibuat di kilang Azerbaijan.

Tapi beberapa hari dulu saya pernah pakai hp kawan,model N95 (Harga 2000++).Bila saya check no sirinya,no ke 7 dan 8 adalah 24.

Saya tanya kawan saya.Dia jawab,ini Hp tiruan buatan China.Dia beli dengan harga RM400.

Lohhhh...

6 comments:

Brij@Yazz said...

" 478905008976548

Lihat digit yang ke 7 dan ke 8 (dalam no siri di atas,no ke 7 dan 8 adalah 02) "

eh bukankah digit ke 7 n 8 dia 00??

iBNuZaCK said...

Dem silap tulis..haha..ok,edit2..

iBNuZaCK said...
This comment has been removed by the author.
Ibn MuSa said...

bohong....handphone ku buatan malaysia (ikut apa yang tertulis kat kotak dia la), no ke tujuh dan lapan adalah 01. adakah malaysia=finland? :P

Anonymous said...

aku nyer 01 gak...lol..tak kesah laa...janji boleh pakai

iBNuZaCK said...

Ade ke henpon buatan Malaysia?
Jenama ape?